Дуальна освіта – це інноваційна форма навчання, яка поєднує теоретичні знання та практичні навички. Теоретична частина підготовки фахівця проходить на базі освітньої установи, а практична — на робочому місці. Це дає змогу підвищити якість підготовки кваліфікованих кадрів з урахуванням вимог роботодавців.
Впровадження дуальної освіти на «Оріль-Лідері» почалось із підписання меморандуму про співпрацю у сфері розвитку дуальної форми здобуття вищої освіти з Дніпровським державним аграрно-економічним університетом у вересні 2021 року.
Сторонами вибрано пріоритетні освітні програми:
- Агроінженерія;
- Ветеринарна медицина;
- Ветеринарна гігієна, санітарія та експертиза;
- Технології виробництва та переробки продукції тваринництва;
- Харчові технології.
Ця освітня модель дає змогу створити потенційний трудовий резерв для аграрного сектору та підготувати молодь до ефективної роботи на підприємствах. Однією з головних переваг дуальної освіти є можливість стежити за цілим навчальним процесом – від вивчення теорії у навчальних закладах до практичного застосування цих знань на реальних господарствах. Студентимаютьза фахом. Це дає змогу молодим людям глибше зрозуміти та осягнути весь процес виробництва, а також набути практичного досвіду, необхідного для подальшої професійної кар’єри. Крім того, дуальна освіта сприяє зміцненню партнерських відносин між навчальними закладами та підприємством. Це створює єдину систему навчання, яка відповідає актуальним вимогам аграрного сектору та задовольняє потреби ринку праці. Така співпраця дає змогупідготувати конкурентоспроможних фахівців, які зможуть негайно впровадити свої знання та вміння на практиці.
Наступним кроком стало підписання меморандумів з ВСП «Дніпровський фаховий коледж інженерії та педагогіки» та ДВНЗ «Український державний хіміко-технологічний університет».
26 студентів з навчальних закладів пройшли навчання на потужностях підприємства за дуальною формою навчання у 2021 році. За цей час студенти набули практичного досвіду та відповідну кваліфікацію, отримали свою першу зарплату. Студенти мають зручний графік і можливість порівняти інформацію у підручниках з тим, що реально відбувається на виробництві. Також дуальна освіта на птахофабриці «Оріль-Лідер» забезпечує офіційне працевлаштування з повним соцпакетом та, навіть, премією продукцією власного виробництва.
«До цього я проходив практику на іншому підприємстві, де був офіційно працевлаштований. Я свідомо обрав дуальну форму навчання. Для мене було важливим, що відносини між студентами і підприємством оформлені належним чином. Це моя впевненість, а ще можливість поєднувати навчання з роботою. І викладачі з повагою ставляться до студентів, що навчаються і працюють за дуальною формою навчання.
Отримані знання та практика допомогли мені на державних іспитах й при захисті диплома. Це неоціненний досвід для тих, хто хоче працювати за фахом,» – розповідає Тимур Малиновський, який починав знайомство з підприємством, як студент за дуальною формою навчання, а тепер начальник виробничої дільниці з вирощування птиці № 15.
Протягом існування проєкту весь час проводиться навчання, як наставників, так і підопічних. Наставники здобувають теоретичні знання та практичні навички комунікації з людьми різного віку, правилам постановки завдань, методів вирішення конфліктних ситуацій та ще багато цінного. Підтримка наставників – це логічний та обов’язковий етап в підготовці фахівців підприємства. Участь в активних тренінгах дає працівникам можливість відчути себе більш впевнено, стати відкритішими, ефективнішими та глибше зрозуміти свою роль як наставника. Студенти ж вчаться довіряти й взаємодіяти, а також підбивають підсумки перших кроків у професії.
«Взаємодія між наставником і новачком є важливою складовою успішного навчання. У процесі навчання наставник випробовує свої знання та навички, а також працює над їхнім удосконаленням. Водночас новачки можуть принести новий погляд, ідеї та запитання, що стимулюють наставника до пошуку нових рішень та поглиблення власних знань. Цей взаємний обмін знаннями та досвідом збагачує обидві сторони та сприяє постійному професійному зростанню,» – зазначає Марина Семикоз, головна лікарка ветеринарної медицини.
За весь час впровадження проєкту на підприємстві «Оріль-Лідер» 94 студенти навчалися і працювали за дуальною формою навчання. 13 дипломованих фахівців працевлаштовані на підприємствах МХП: 11 на «Оріль-Лідері» і 2 на Вінницькій птахофабриці.
«Нам потрібні не просто робочі руки, а висококваліфіковані фахівці. На сьогодні ми розуміємо, що це вже не просто потреба. Настав час, коли роботодавцю потрібно вставати і йти до навчальних закладів та пропонувати вносити зміни в програми, плани й загалом освітній процес. Тому що МХП – це роботодавець високотехнологічний із найсучаснішим обладнанням, якого в майстернях навчального закладу, на жаль, немає. Ми робимо сучасні лабораторії і науково-практичні центри в навчальних закладах і, звісно, допомагає опановувати необхідні базові професійні компетентності й потім продовжувати розвиватися на виробництві за дуальною формою здобуття освіти, — каже Олена Азєєва, керівниця відділу професійного навчання МХП.