ПрАТ «Оріль-Лідер» – підприємство замкнутого циклу з вирощування, забою та переробки курчат-бройлерів, яке виробляє продукцію під ТМ «Наша Ряба».
Про те, як підприємству вдалося вистояти в перші місяці повномасштабного вторгнення росії, зберегти колектив і високий рівень заробітної плати, про допомогу громадам і ВПО, а також про секрети якості продукції сьогодні ми говоримо з директором ПрАТ «Оріль-Лідер» Олександром Сплодителем.
Це керівник, про якого в народі говорять, — на своєму місці. Олександр народився у Вінницькій області. І прямо із студентської лави пов’язав своє життя з компанією МХП. Він працював на Старинській птахофабриці у Київській області, де знаходиться батьківське поголів’я та виробляється інкубаційне яйце. Потім на Вінницькій птахофабриці в Ладижині, яка є однією з найбільших в Україні і Європі. А з 2019 року переїхав на Дніпропетровщину, де спочатку працював начальником цеху забою та переробки, а через рік очолив птахофабрику «Оріль-Лідер». Сьогодні під його керівництвом працює понад 1 600 людей, а всього холдинг забезпечує роботою більше 28 тисяч працівників в різних куточках України.
– Олександре, розкажіть, що представляє собою ПрАТ «Оріль-Лідер» сьогодні?
– «Оріль-Лідер» — сучасне підприємство замкнутого циклу, у структурі якого є інкубаційно-птахівнича станція, підрозділи з вирощування, цех забою та переробки, де виготовляється м`ясо птиці охолоджене, заморожене, фасоване, нефасоване, та свіжомариноване під ТМ «Наша Ряба», ТМ «Наша Ряба Апетитна» та ТМ «Kurator» для сегменту HoReCa. Ми піклуємося про свою продукцію й приділяємо увагу дотриманню необхідних санітарних та екологічних норм на усіх етапах виробництва.
Слід також відмітити, що у 2019 році в МХП розпочалися процеси трансформації в кулінарну компанію, і цей процес невпинно триває. Ми рухаємось одразу в кількох напрямках. Перше — виводимо на ринок нові продукти, фокусуючись на продуктах ready-to-cook та ready-to-eat. Друге — зайшли в сегменти HoReCa та retail. Вже зараз МХП спільно з партнерами пропонує українцям смачну шаурму та інший стритфуд у понад 100 точках мережі вуличної їжі Doner Маркет (6 у Дніпропетровській області – ред.). По всій Україні працюють 200 магазинів «М’ясомаркет» з гарним асортиментом м’ясної продукції та інших продуктів харчування. Тільки у Дніпропетровській області їх 8, один – просто біля нашого підприємства.
– Відкрийте секрет споживачам, чому курятина ТМ «Наша Ряба» смачніша, ніж у конкурентів? Якось по-особливому доглядаєте і годуєте птаство?
– Приємно це чути, дякую. Справді, так воно і є. Смакові якості нашої курятини найкращі! А секрет простий – збалансованість раціону харчування птиці, якість води, мікроклімат вирощування згідно з європейськими нормами, відповідна технологія забою і обробки, що дуже важливо, а також процес охолодження. Це і є секретами нашого виробництва.
– Зараз Україна переживає найстрашніші і одночасно найгероїчніші сторінки своєї історії. Майже рік триває повномасштабна війна, спровокована росією, яка негативно позначилася як на житті кожного українця, так і на нашій економіці. Як розпочалося 24 лютого для «Оріль-Лідер» і для вас особисто? Як вдалося вистояти?
Я приїхав рано-вранці з однією думкою – підтримати колектив. Всі працівники вийшли на роботу, звісно, були розгублені і кожен переживав за безпеку своїх родин і за Україну! Нагадав, що на території є укриття, де буде безпечніше, ніж навіть вдома. Разом з керівниками напрямків залишилися на виробництві, провели оперативну нараду, щоб спланувати наступні кроки. В цей же час топ-команда МХП проводила зустріч в центральному офісі, на якій дуже чітко сформулювали роль компанії під час війни – підтримка харчової безпеки країни, і далі всі наші кроки були зумовлені розумінням цієї ролі.
Наступним викликом став збут продукції. Справа в тому, що «Оріль-Лідер» забезпечувала такі напрямки, як Маріуполь, Харків, Суми. І чим далі просувалися окупанти, тим було складніше. Але нам вдалося стабілізувати ситуацію, хоча і було тимчасове падіння темпів виробництва десь на 20%. В середньому на птахофабриці «Оріль-Лідер» за добу виробляється до 300 тон м’яса. Головне досягнення 2022 року – те, що нам вдалося зберегти такі обсяги.
– А ваші робітники? Як позначилася повномасштабна війна на їхньому добробуті? Чи багато поїхало за кордон, скільки мобілізували?
– З понад 1600 людей поїхало біля 30. В основному це жінки з дітьми, у яких є рідня за кордоном. Близько 80 працівників захищають нас і нашу країну в лавах ЗСУ. На жаль, маємо й втрати. Микола Саклаковський, прибиральник виробничих приміщень та Віктор Гумен, водій навантажувача загинули героями боронячи від російських окупантів рідну землю.
Стосовно заробітної плати, то якраз в лютому 2022 року відбулося її чергове підвищення. В цілому, рівень зарплати на «Оріль-Лідер» на 10-15% вищий, ніж в середньому у цій галузі. Це стосується і оплати праці мобілізованих працівників. У липні 2022 року Указ Президента звільнив роботодавця від обов’язку збереження середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу, зі збереженням за цими працівниками лише місця роботи, але компанія прийняла рішення й надалі виплачувати мобілізованим працівникам середній заробіток.
МХП – це насамперед люди! В умовах повної невизначеності ми розуміли на скільки важлива постійна комунікація з колективом. Компанія повідомляла працівникам про свої рішення та кроки, які будуть відбуватися. Також кожен співробітник має змогу звернутися до корпоративного психолога за допомогою та підтримкою. З першого дня повномасштабного вторгнення на території підприємства в службі управління персоналом організували «дитячий простір» для дітей працівників, бо одночасно перестали працювати дитячі садочки та школи. Кожен працівник мав змогу взяти дітей з собою на роботу, де вони були в безпеці. Малечі забезпечили догляд, дозвілля та харчування. Все це зменшувало невизначеність, і люди почувалися спокійнішими. Я вдячний кожному працівнику за мужність і витримку в перші дні повномасштабного вторгнення, за довіру, за плідну працю. Дякую всім, хто залишився і хто прийшов на підприємство, бо виробництво продуктів харчування таке ж важливе, як і боєприпаси.
Також на підприємстві ще є студенти, які навчаються за дуальною формою навчання, що була впроваджена ще в 2021 році. Дуальна освіта — вид освіти, при якій поєднується навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємстві. Теоретична частина підготовки фахівця проходить на базі освітньої установи, а практична — на робочому місці. Це дозволяє подолати розрив між теорією і практикою, освітою й виробництвом, та підвищити якість підготовки кваліфікованих кадрів із урахуванням вимог роботодавців.
Птахофабрика «Оріль-Лідер» співпрацює з трьома навчальними закладами: ВСП «Дніпровський фаховий коледж інженерії та педагогіки ДВНЗ «Український державний хіміко-технологічний університет», Кам’янський державний енергетичний коледж та Дніпровський державний аграрно-економічний університет.
На момент повномасштабного вторгнення у нас було 25 студентів. Звісно, що деякі роз’їхались по домівках, а решта продовжувала навчання. Після випуску четверо молодих фахівців працевлаштувалися на наше підприємство. В 2022 році прийшло 19 студентів за дуальною формою навчання. Це унікальна можливість вчитися необхідним в роботі знанням та ще й отримувати заробітну платню.
Дуальна освіта МХП дає змогу підготувати студентів відповідно до вимог бізнесу, а також забезпечує залучення найбільш талановитої молоді до співпраці з МХП.
– ПрАТ «Оріль-Лідер» – один з найбільших платників податків в Петриківській ОТГ. Відомо також про численні соціальні проєкти компанії у населених пунктах, де розміщені виробничі потужності. Розкажіть детальніше.
– У 2022 році «Оріль-Лідер» сплатив податків і зборів до місцевих бюджетів понад 76 млн гривень. МХП — одна з перших компаній в Україні, яка почала впроваджувати програми корпоративної соціальної відповідальності, у тому числі і в сільській місцевості. Наша місія якраз і полягає в тому, щоб з одного боку допомогти тим, хто цього потребує найбільше, а з іншого боку – допомогти людям зорганізуватися і вирішити свої проблеми. І в умовах повномасштабного вторгнення це особливо важливо.
З перших днів повномасштабного вторгнення, коли стихійно спустошилися полиці магазинів, а зруйновані логістичні ланцюги не дозволяли наповнювати їх, ми зрозуміли, що маємо підтримати населення! В першу чергу підприємство попіклувалося про своїх працівників. Кожен мав змогу безкоштовно отримати до 20 кг м’яса. Вже на другий день, машини вирушили в м. Кам’янське, в с. Єлизаветівка, в інші села та установи Петриківської громади і не тільки, щоби мешканці змогли отримати м’ясну продукцію. Ми допомагали всім, хто до нас звертався! Майже щодня 20-ти тонні вантажівки їхали до Харкова, щоб не допустити гуманітарної катастрофи в місті. За весь час понад 750 т власної продукції ПрАТ «Оріль-Лідер» надала в якості благодійної та гуманітарної допомоги.
З іншого боку, ми прагнули того, щоби соціальні програми та проєкти, які діють у Дніпропетровській області, були збережені. Серед яких «Посій насіння з МХП» та «Збережемо урожай разом з МХП». За цими програмами наші партнери-пайовики отримують набори насіння для вирощування овочів і відповідно для їх збереження — якісні кришки для закруток. Для дітей громад, а в 2022 році і для дітей із сімей ВПО: «Привітай першокласника», Листи Святому Миколаю», «Солодке Різдво. Ці програми ми стартували ще кілька років тому, але в 2022 році вони були особливо актуальні і потрібні людям.
По результатам 2022 року у громадах, де є потужності ПрАТ «Оріль-Лідер», обрано 4 проєкти-переможці Всеукраїнського конкурсу мікрогрантів «Час діяти, Україно» від благодійного фонду «МХП-Громаді». Ми частково профінансували створення локації для комунікації та підтримки молоді з числа ВПО «Молодіжний простір» на території Єлизаветівської громади, облаштування цеху «Петриківські господині» в селищі Курилівка Петриківської селищної ради та придбання комплекту обладнання мобільного автоматизованого робочого місця адміністратора ЦНАП. Справжнім новорічним подарунком для малечі стало відкриття проєкту «Простір психологічного розвантаження для дітей ВПО та їхніх батьків» у садочку с. Єлизаветівка. За грантові кошти зробили сучасний ремонт, придбали меблі та обігрівач, щоб відвідувачі добре і комфортно себе почували. А для дозвілля малечі облаштували дві кімнати. В одній встановили батут, басейн з кульками, гойдалку-веселку, цікаві та корисні для розвитку ігри, бізіборди, іграшки тощо. А в другій розмістили декоративні світлові проектори та м’які модулі. Вірю, що це місце стане улюбленим для найменших мешканців громади.
Крім того, на постійній основі працює соціальний магазин, де пайовики МХП, малозабезпечені категорії, ВПО та пенсіонери можуть придбати продукцію підприємства за спеціальною ціною.
Також при нашій фінансовій і організаційній підтримці було реалізовано три проєкти, які стали переможцями у конкурсі бізнес-ідей «Роби своє». Це запуск проєкту по виробництву і фасуванню експрес-меду, відкриття аптеки «Здорова родина», налагодження вирощування шафрану (студентський стартап – ред.) у селі Шульгівка.
Ми робимо все можливе, щоб, не дивлячи на важкі часи, всі ці проєкти і активності були продовжені і в 2023 році.
– А які взагалі плани ПрАТ «Оріль-Лідер» на цей рік?
– Наші головні пріоритети – працювати і забезпечувати продовольчу безпеку в Україні, підтримувати економіку країни, зберігати робочі місця і допомагати людям у громадах, які того потребують. Також надалі впроваджувати проєкти з енергоефективності, які були започатковані в 2022-му. Наприклад, встановлення драйкулера – спеціального обладнання для охолодження, яке заощаджує споживання електроенергії, опалення пташників з використанням інноваційних технологій, які економлять використання природного газу. Ми й далі будемо пропонувати все більше якісних та смачних продуктів ready-to-cook та ready-to-eat та давати можливість споживачам направити час, зусилля, енергію на те, що вони дійсно люблять та цінують – сім’ю, роботу, друзів, навчання, відпочинок.