З початком повномасштабного вторгнення для українців сформувався один беззаперечний пріоритет — зберегти країну та свою ідентичність. В центрі уваги опинилася підтримка війська й оборона: на це ми спрямували більшість державних, бізнесових та особистих ресурсів.
З часом стало зрозуміло, що нам доводиться жити в умовах війни, тож, зберігаючи підтримку армії як головний пріоритет, ми водночас маємо дбати про економіку, громади, освіту й культуру.
Через майже чотири роки наш пріоритет не змінився – ми, насамперед, захищаємо Україну на фронті. Та, кожен на своєму місці, дбаємо про її стійкість у тилу.
«Війна змінила наші реалії, але не наші цінності» – вважають в МХП – міжнародній компанії у сфері харчових і агротехнологій.
Вже 10 років компанія спільно зі своїм стратегічним партнером – Благодійним фондом «МХП-Громаді», розвиває українські громади, об’єднуючи зусилля бізнесу, влади та місцевих ініціатив задля кращого майбутнього українців. І фактор війни не змінив цього курсу, а лише посилив: замість тимчасових рішень МХП вибудовує довготривале й системне партнерство з громадами, завдяки якому вони відчувають підтримку навіть у найскладніші часи.
Податки – головний «поведінковий маркер» відповідального бізнесу
Сплачувати їх чесно та у повному обсязі для МХП завжди було непорушним правилом і важливим зобов’язанням. Адже саме податки є найбільшою опорою для місцевих бюджетів, а відтак гарантією стабільності для самих громад.
За період повномасштабного вторгнення МХП перерахувала до бюджетів різних рівнів 23 мільярди гривень податків, що є свідченням того, що навіть у найскладніші часи компанія є стратегічним партнером держави: вона стабільно працює, дбає про продовольчу безпеку, створює робочі місця, зміцнює економіку та підтримує громади.
Ця історія особливо відчутна на локальному рівні, де працюють підприємства МХП. Наприклад, птахофабрика Оріль-Лідер у 2024 році перерахувала до бюджетів різних рівнів понад 481,5 млн грн податків. І це потужна складова для збереження стійкості регіону.
Корпоративна соціальна відповідальність як стратегічний вектор
Тут своєї зусилля бізнес МХП вже понад 10 років об’єднує з Благодійним фондом «МХП-Громаді», втілюючи зміни у понад 700 населених пунктах у 13 областях — від найвіддаленіших сіл до прифронтових територій.
За цей час напрям корпоративної соціальної відповідальності пройшов якісну трансформацію від формату вирішення ситуативних потреб і запитів громад до створення системного й тривалого партнерства, що допомагає громадам ставати сильнішими зсередини.

Наразі підприємства МХП спільно з Фондом реалізовують системні проєкти в чотирьох стратегічних напрямах: сталий розвиток громад, розвиток громадянського суспільства, підтримка військових і ветеранів та утвердження української ідентичності. Це — і створення громадських об’єднань та лідерських програм, і інфраструктурні проєкти, і підтримка малого бізнесу, і культурні ініціативи у громадах.
«Ми діємо разом із громадами, бізнесом і владою, щоб створювати умови та можливості для гідного життя українців. Віримо, що справжні зміни можливі лише через партнерство, – зауважує Павло Мороз, директор Департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП. – Саме люди найкраще розуміють потреби своєї громади. Тому ми даємо їм інструменти, знання та підтримку, щоб діяти впевнено та будувати своє майбутнє вже сьогодні».
«Час діяти, Україно!»: про підтримку місцевих соціальних ініціатив
«Час діяти, Україно!» – конкурс мікрогрантів та унікальна ініціатива, що сприяє партнерству між громадськими організаціями, бізнесом та місцевою владою. Проєкт стимулює розвиток громад через спільні соціальні, культурні, економічні та екологічні ініціативи, впроваджуючи принципи сталого розвитку та самозарадності на місцевому рівні. Простіше кажучи – сприяє тому, щоб життя у громадах ставало кращим, комфортнішим, цікавішим та різноманітнішим. І це вдається: протягом 10 років у межах конкурсу бізнес МХП разом із Фондом підтримали 552 соціальні ініціативи на суму понад 42 млн грн, що позитивно вплинули на життя понад 3,2 млн людей.
«Роби своє», або як великий бізнес підтримує локальний
Якщо конкурс «Час діяти, Україно!» спрямований на підтримку корисних соціальних ініціатив у громадах, то «Роби своє» – місцевого мікробізнесу та локальних підприємців, які хочуть розпочати чи масштабувати власну справу.
Цей проєкт не просто про бізнес для бізнесу. Він про віру в людей – неймовірних українців, які попри війну та всі її випробування й ризики, прагнуть розвиватися, створювати нові можливості для людей і таким чином посилювати свої громади.
За період з 2022 по 2024 рік конкурс охопив 12 областей, підтримавши 234 підприємницькі ініціативи загальним бюджетом понад 27 мільйонів гривень грантового фінансування та 27 мільйонів гривень співфінансування. Завдяки конкурсу кожен переможець отримує не лише грантову підтримку на реалізацію своєї бізнес-ідеї, а й поглиблює свою бізнес-експертизу під час проходження курсу «Шлях підприємця».
«Роби своє» несе відчутну користь і для громад: окрім того, що в селах та містах з’являються нові сервіси, проєкт сприяє формуванню активних бізнес-спільнот у громадах, створенню нових робочих місць та врешті їх економічному зростанню. Поміж напрямів, які розвивають українці – крафтове виробництво, вирощування різноманітних культур, побутові послуги тощо.
Одним із тих, хто цьогоріч отримав грантову підтримку в межах конкурсу «Роби своє», є підприємець Максим Павлік із Дніпропетровщини та його проєкт «BROPRO farm». У селі поблизу Дніпра він вирощує досить унікальну для України овочеву культуру – спаржу.
Завдяки ж фінансовій допомозі Благодійного фонду «МХП-Громаді» та його стратегічного партнера на Дніпропетровщині – птахофабрики «Оріль-Лідер», родина Павліків зможе зробити своє виробництво ще більш технологічним та розширити перелік культур. За кошти гранту вони придбали систему іригації (зрошення), що є дуже важливою у процесі вирощування нішевих культур. Тепер у планах підприємця поповнити свій асортимент такими позиціями як артишоки, капуста Кале та броколіні, з якими вже пробував працювати, але не мав змоги масштабувати. Тож, напевно, вже наступного сезону придбати на полицях супермаркетів та посмакувати в ресторанах регіону можна буде не лише свіжою спаржою, а й унікальними та корисними видами капусти.
Розвивати майже нішеве, а точніше крафтове виробництво взявся й підприємець та ветеран із Канева Андрій Біліловець. Отримавши грант в межах конкурсу «Роби своє», а також підтримку від Українського ветеранського фонду, він налагодив виробництво крафтових ковбасних виробів у рідному місті.
Андрій розповідає, що ідея бізнесу з’явилася вже давно – хотілося смакувати та купувати для родини по-справжньому натуральні та якісні м’ясні вироби. Тож після демобілізації у 2024 році чоловік почав активно розвивати власну справу – придбав ділянку, облаштував приміщення для виробництва, підвів необхідні комунікації. Завдяки ж грантовій підтримці облаштував повноцінний виробничий цех, придбав необхідне обладнання й поступово розширює асортимент продукції.
У власній справі Андрій Біліловець бачить не лише бізнес – у перспективі ветеран прагне створити фонд і спрямовувати частину зароблених коштів на протезування військових та ветеранів.
Турбота про головне: медичні ініціативи у громадах
Сталий розвиток громад не можливий без якісної медицини та піклування про здоров’я людей. Це ще один пріоритет у корпоративно-соціальній відповідальності МХП. У цьому напрямі підприємства компанії спільно з Благодійним фондом «МХП-Громаді» реалізовують низку проєктів: «Скарбничка здоров’я», «Подбай про своє здоров’я», «Доступна аптека» тощо.
«Скарбничка здоров’я», у фокусі якої дитяче здоров’я, реалізовується у співпраці з Національною дитячою спеціалізованою лікарнею «Охматдит» починаючи з 2023 року. В межах ініціативи команда з понад 20 вузькопрофільних спеціалістів, серед яких педіатри, гематологи, ортопеди, хірурги, урологи, гінекологи, психологи, кардіологи, ендокринологи, неврологи та інші фахівці, виїжджає у малі міста і села. І це дає можливість для родин з дітьми отримати консультацію та пройти огляди в найкращих фахівців безпосередньо у своїх громадах не витрачаючи час і кошти на поїздки до великого міста.
Цьогоріч «Скарбничка здоров’я», зокрема, побувала в Єлизаветівці на Дніпропетровщині, де працює птахофабрика Оріль-Лідер МХП. Тут висококваліфіковану допомогу від столичних лікарів отримали 202 дитини. Загалом же у 2025 році в межах цього проєкту огляди в лікарів Охматдиту вже пройшли понад 2000 дітей.
Не менш важлива медична ініціатива – «Подбай про своє здоров’я». Вона спрямована на ранню діагностику й профілактику жіночих онкологічних захворювань та реалізовується в партнерстві Національним інститутом раку МОЗ України.
Проєкт працює за моделлю мобільного консультативно-діагностичного центру, який виїжджає у регіони, де жінки можуть безкоштовно пройти обстеження у висококваліфікованих лікарів-онкологів. Вперше виїзди відбулися восени минулого року й продовжилися цьогоріч. Наразі проєкт вже побував у Ладижині, де огляди пройшли 239 жінок, у Будищі на Черкащині, де обстежено 360 жінок, та інших містах і селах присутності МХП. Всього ж у 2025 році проєктом було охоплено 882 жінки в різних громадах та областях.
Ще одна важлива й актуальна ініціатива – «Доступна аптека», що реалізовується у співпраці з ДП «Укравакцина». Наразі її можливостями скористалися близько 1000 жителів громад Миронівщини, Канівщини та Вінниччини.
Мета проєкту — забезпечити доступ до якісних медикаментів для жителів сіл, де немає стаціонарних аптек. І завдяки проєкту жителі громад мають змогу отримати:
- ліки безоплатно або з частковим відшкодуванням за державною програмою «Доступні ліки» (за електронним рецептом від сімейного лікаря);
- інші необхідні препарати — за доступною вартістю.
Спорт задля здоров’я, єдності та благодійності
Якщо раніше спорт асоціювався в нас винятково зі здоровим способом життя та підтримкою власної фізичної форми, то за роки повномасштабного вторгнення спортивні події та проєкти трансформувалися й набули нових сенсів. Сьогодні це історія про єдність, взаємопідтримку та реальну допомогу захисникам, які боронять нас на фронті.
І це доводять спортивні ініціативи, які компанія МХП разом із Благодійним фондом «МХП-Громаді» реалізовує у громадах. Поміж них – масштабний благодійний біговий проєкт MHP RUN4VICTORY, спрямований на підтримку українських військових та посилення національної єдності через спорт.
Ініціативу започаткували у 2024 році й за час її існування проведено забіги у Києві, Вінниці, Тернополі, Луцьку, Черкасах та Ладижині. За два роки проєкт об’єднав 11 500 + учасників, а сума зібраних донатів на підтримку ЗСУ склала понад 9,5 млн грн.
Концепцію єдності та благодійності через спорт продовжив і новий проєкт, що стартував у 2025 році – «Активні парки з МХП». Це благодійні забіги, які компанія МХП та Фонд проводять за підтримки Державної установи «Агенція масового спорту України», Міністерства молоді та спорту України у межах програми Президента «Активні парки». Цьогоріч вони відбулися у шести містах – Хмельницькому, Дніпрі, Лубнах, Каневі, Яготині та Ладижині. Спортивні події зібрали 2687 учасників та понад 250 тис. грн благодійних донатів. Загалом же охопити таким чином вдалося більше 3500 жителів громад.
Поміж спортивних івентів за участю МХП важливо відзначити й локальну ініціативу компанії, а саме напряму «МХП-Логістика» – благодійний велозаїзд «Рух для життя». Проєкт стартував минулого року у внутрішньому форматі та стосувався лише команди працівників компанії та їхніх родин. У 2025 ж році, об’єднавши зусилля з Фондом, в «МХП-Логістиці» масштабували проєкт та залучили до участі жителів громад. Таким чином цьогоріч відбулося два велозаїзди – у Ладижині та Каневі, що разом зібрали майже 300 велоучасників та понад 550 тис. грн благодійних коштів для українських захисників.
Посилення громад через створення стратегій та розвиток її жителів

Цьогоріч роботу масштабували через проєкт «STRATEGY LAB: лабораторія змін у громадах» і наразі МХП підтримує розробку стратегій у 5 громадах в різних регіонах: Бершадської на Вінниччині, Білогірської на Хмельниччині, Петриківської на Дніпропетровщині, Степанецької на Черкащині та Яготинської на Київщині.Ще один спосіб розвивати громади – розвивати її людей. І в МХП є ініціатива з відповідним фокусом. «PROзростання» – інноваційний грантовий проєкт, спрямований на розвиток людського потенціалу в громадах через підтримку їх професійного зростання. Проєкт надає гранти до 15 тис. грн на навчання, підвищення кваліфікації, видавництво книг, участь у конференціях та форумах тощо.
Минулого року пілотно він стартував знову ж таки у Миронівській та Канівській громадах, де було підтримано 40 проєктів із загальним бюджетом 510 тис. грн. У 2025 ж році ініціатива відчутно масштабувалася на 17 громад в 7 областях, а бюджет програми зріс майже удесятеро — до 4,3 млн грн.

«Сталий розвиток громад – один із стратегічних напрямів у діяльності Фонду та напевно наймасштабніший за кількістю ініціатив і проєктів, – зауважує Тетяна Волочай, голова Ради розвитку громад Благодійного фонду «МХП-Громаді». – Вже протягом 10 років, об’єднуючи зусилля з бізнесом МХП, ми працюємо задля того, щоб життя у громадах ставало кращим – підтримуємо соціальні, медичні та освітні ініціативи, інвестуємо в локальний бізнес тощо. Ми разом із місцевою владою в написанні стратегій та поруч із активними жителями, які прагнуть розвиватися та розвивати свої громади. І ми продовжуватимемо цей шлях, щоб будувати наше спільне майбутнє та робити Україну і українців ще потужнішими».
